23,8 millioner kroner i spillemidler til Sarpsborg!

Østfold fylkeskommune ble tildelt 102 214 000 kroner i 2024. Spillemidlene stammer fra Norsk Tippings årlige overskudd. I 2023 ble Østfold tildelt 53 020 000 kroner som en del av Viken fylkeskommune, tildelingen for 2024 utgjør dermed en oppgang på 49 104 000 kroner sammenlignet med 2023 for Østfold.

Totalt får Sarpsborg 23 287 000 kr til ordinære anlegg, og 600 000 kroner til nærmiljøanlegg.

Dette gleder Sarpsborg Arbeiderpartis fylkestingsrepresentant Klaus Lintho.

- Dette er en viktig ordning som skaper muligheter for tusenvis av innbyggere. Selv var jeg styreleder i Yven IF da vi bygget en liten kunstgressbane i tilknytning til anlegget. Jeg ser nå hver dag hvor ofte det benyttes av barn og unge også utenom organisert trening. Tenk så mange gode og sunne møteplasser vi skaper for våre ungdommer i Sarpsborg  for disse 24 millionene, sier Klaus Lintho som sitter i hovedutvalg for folkehelse, kultur og mangfold for Arbeiderpartiet.

klaus

Klaus Lintho, fylkestingsrepresentant og medlem av hovedutvalg for folkehelse, kultur og mangfold

Blant søkerne som får tildeling finner vi blant annet Sarpsborg kommune, Tveter Idrettslag, Hafslund Idrettsforening, Skjeberg Sportsklubb, Kjerringåsen Alpinsenter AS og Trøsken Idrettslag. Anleggstypene varierer fra alt fra golfbane og alpinbakke til fotballbane kunstgress og tur-/skiløype.

- Skjeberg Cykleklub har også fått 1,66 mill til en terrengsykkelløype i Tveterskogen. Så fra fylkeskommunen kommer det nå over 3,5 millioner til utvikling av anleggene rundt Tveter IL, sier Lintho.

Denne uken har fylkestinget sitt siste møte før sommeren hvor «Orientering om fordeling av spillemidler til anlegg for idrett og fysisk aktivitet – 2024» er blant sakene.