Buss og kollektivtrafikk for fremkommelighet og miljø
av: Svein Larsen
Sarpsborg Arbeiderparti har i vårt program for de neste fire åra at Sarpsborg skal vokse på en bærekraftig måte. Vi må evne både å ivareta dagens behov og legge til rette for at kommende generasjoner får dekket sine. Arbeiderpartiet vil at Sarpsborg skal ta ansvar i kampen mot klimautfordringene. Et viktig virkemiddel er da å få flere over på buss, sykkel og gange.
Mer buss
Å få flere til å ta bussen, er den beste og mest effektive måten å skape plass på veiene for de som virkelig må kjøre bil.
Nullvekstmålet er viktig for alle som bor og jobber i Nedre Glomma. Sarpsborg og Fredrikstad er byer i vekst, og de trafikale utfordringene merkes i det daglige av de fleste som ferdes på veiene.
HjemJobbHjem
Bussbruken har økt i regionen hittil i år, og det er mange tegn som tyder på at flere og flere er villige til å la bilen stå og heller sette seg på bussen. Bussen er det beste alternativet til å kjøre bil for mange, selv om både sykling og gange er viktig. Spesielt mange er det som tester ut det å ta bussen til eller fra jobben.
Ordningen HjemJobbHjem (HJH)har trigget både arbeidsgivere og arbeidstakere. Bare det å legge motforestillingene til side og forsøke bussen gjør noe med holdningene. HJH-erfaringer viser at mange fortsetter å ta buss oftere, når de først har prøvd det.
Flere tar bussen
Fra 1. januar til 24. mai i år hadde bussene i Nedre Glomma 2.262.461 passasjerer. Dette er en økning fra tilsvarende periode i fjor, og vi ligger an til å lande på om lag 5,4 millioner busspassasjerer i 2023 totalt, ifølge Østfold Kollektivtrafikk. I 2022 var det snaut 5,2 millioner og i 2021 4,5 millioner bussreiser i regionen.
Toget tar ikke unna spesielt mye av kollektivtrafikken mellom Sarpsborg og Fredrikstad. Men det stadig bedre sykkelveinettet fører til at vi har et håp om økt sykkelandel fremover. 3 prosent sykkelandel virker ikke så høyt, men det utgjør likevel såpass at det monner litt. Folkehelsemessig er det viktig å tilrettelegge for sykling og gange, og at folk kommer seg ut i frisk luft. Med stans i veksten av antall biler, og en rask vridning fra fossildrevne til elektriske biler, vil luftforurensning fra trafikken komme under kontroll.
Meningsfull bypakke
Bypakke Nedre Glomma jobber for å skape bedre bymiljøer og et mer miljøvennlig transportsystem i Fredrikstad og Sarpsborg. Stadig flere velger bussen fremfor bilen, og noen velger å sykle eller gå mer. Det betyr også at de som virkelig behøver bilen kan få bedre plass på veiene.
Målet er å gjøre hverdagen enklere for alle som ferdes i regionen. Klimagassutslipp, luftforurensning og støy i byområdene skal reduseres. Veksten i persontrafikken skal skje med kollektivtransport, sykling og gåing. Det skal jobbes for å nå de statlige målene for antall drepte og skadde i trafikken.
Det er også viktig å bemerke at bypakkesamarbeidet bidrar med midler som å styrke kollektivtilbudet i regionen. Rundt 17 millioner kroner i året, i tillegg til 20 millioner årlig for å holde bussprisene lave. Dette er midler tildelt fra staten, og vi jobber selvsagt for at staten skal bidra ytterligere fremover.
Sarpsborg Arbeiderparti vil presse på sentrale myndigheter for å få på plass en avtale med staten som gjør oss i stand til å bedre busstilbudet ytterligere i åra framover. Gjennom å få på plass en god byvekstavtale, kan vi klare dette samtidig som vi kan legge til rette for gående og syklende på en god måte.