Det bygges i Sarpsborg!

Av: Terje Klavestad

Portrett Terje Klavestad

Sarpsborg er i endring. Både nye leilighetsbygg og nye næringsbygg tilkommer. Hele kvartaler og en rekke enkeltbygg har enten blitt bygget eller blitt kraftig modernisert. Til de flestes glede, men også til noens forargelse. Ofte er det de siste vi hører best.

Og mye mer skal skje. Nye byggetillatelser er gitt og flere andre er i støpeskjeen. Vi blir stadig presentert for nye tanker og muligheter.

I løpet av de siste årene har det blitt investert en anstendig mengde med millioner av kroner i ulike former for bygg. Nettopp former er ofte oppe til debatt. Meningene er mange og det diskuteres på tvers av både kompetansenivå og samfunnslag. Engasjement er bra – og ikke minst sunt for utviklingen!

Det jeg opplever at vi ofte mangler i denne type diskusjoner, er betydningen av alle disse investeringene for Sarpsborg som by og kommune. Det at noen er villige til å ta risiko og bruke en «shitload» med penger i nettopp vår by, er intet annet enn et solid kompliment til Sarpsborg!

Dette vil på sikt bety at vi blir en mer moderne by, en mer attraktiv by, en voksende by og forhåpentligvis også en penere by.

Jeg er selv representant i Bystyret og Formannskapet. Jeg har sagt meg villig til å være med å styre Sarpsborg fremover, riktignok i opposisjon pr. i dag. Det er nettopp et Sarpsborg som utvikler seg som jeg ønsker å se. Jeg ønsker å se at byen gradvis endrer seg i en retning av mer moderne, attraktiv, voksende og penere.

Byutvikling tar tid og er i et samfunn som vårt, fullstendig avhengig av at private interesser tar initiativ. Det offentlige kan bidra med noe, men med dagens utfordrende økonomi så vil det kun forekomme i beskjeden grad. Det nye biblioteket vårt er et hederlig unntak!

Til de som hele tiden sprer «eder og galle» omkring seg over at nye prosjekter godkjennes og at nye forslag dukker opp, så vil jeg heise ett rødt flagg. Hvordan tror dere byen vår hadde sett ut i dag dersom ingen hadde investert og tatt risiko i Sarpsborg? For det skal dere vite, i en by som Sarpsborg så er det betydelig økonomisk risiko knyttet til de fleste byggeprosjekter. Og ja, vi må da akseptere at de som tar risiko, også oppnår avkastning.

Så må plan- og regelverk sørge for at det er fornuftig byutvikling som finner sted. Og det er IKKE alt som skal bygges ut eller videreforedles av private aktører. Her må vi folkevalgte beholde gangsynet og evne å skille mellom god og dårlig utvikling.

Slik sikrer vi også fremtidig bygging og utvikling i Sarpsborg!