Et trygt arbeidsliv er noe av det viktigste å kjempe for!

Appell av Vegard Finnes, leder Sarpsborg AUF.

Vegard Finnes

Sterkere fellesskap!

Som innflytter til Sarpsborg, er det med ærefrykt jeg får gleden av å holde 1.mai tale i år. Og jeg mener dagen er viktigere enn på lenge.

Et trygt og rettferdig arbeidsliv er noe av det viktigste vi kjemper for, fordi det skaper reell frihet i menneskers liv.

For det er sånn at folk vil bidra. Alle de store utfordringene vi som samfunn står overfor må løses gjennom arbeidslivet. Det er mennesker på jobb som skal løse klimakrisa, ta ansvar for eldrebølgen og jobbe i industrien, havbruket og næringslivet og skape verdiene samfunnet skal dele på.

Å satse på folk i jobb er å satse på Norge. Folk i Norge gjør sitt beste, men regjeringen gjør ikke det beste for Norge. For første gang har vi nå en regjering som i sin plattform fremhever viktigheten av det uorganiserte arbeidslivet. For første gang på mange tiår er organisasjonsgraden under 50%. Ulikheten øker og forskjellene blir større.

Søkertallene på sykepleie- og lærerstudiet går ned. I Høyre- og Frp-regjeringens arbeidsliv er det færre som ønsker seg til noen av de viktigste jobbene i samfunnet.1 av 3 nyutdannede jurister, økonomer og statsvitere går ut i jobber med såkalt «særlig uavhengig stilling» der de ikke har krav på overtidsbetaling og de må ofte jobbe langt mer enn normalarbeidsuke. I Høyre og Frp-regjeringens arbeidsliv er det arbeidsgivernes premisser som styrer.

Akkurat nå styres Norge av en borgerlig flertallsregjering der KrF og Venstre har gitt Frp og Høyre all makt over arbeidslivet. Derfor må vi ta kampen for kommunene og vår lokalsamfunnene våre. Om 131 dager er det kommune- og fylkestingsvalg.

Det valget står om vi skal gi flertallsregjeringen til Høyre og Frp enda mer makt til å ta landet vårt i feil retning, eller om vi skal ha Ap-ordførere som Sindre som gir folk lokalt en vetorett mot Høyrepolitikk.

Fordi Arbeiderparti-styrte kommuner kan vi si nei til privatisering, vi kan innføre flere læreplasser og gjennomføre digitalt løft i skolen, og det gjør Arbeiderpartiet i Sarpsborg

I Ap-styrte kommuner kan vi stille seriøsitetskrav ved anbud og anskaffelser, og sikre hele og faste stillinger, også her går Arbeiderpartiet i Sarpsborg i front!

Arbeiderpartiet mener at det viktigste i livet igjen må bli det viktigste i politikken. Alle de store utfordringene vi som samfunn står overfor må løses gjennom arbeidslivet.

Derfor er kampen for trygt og rettferdig arbeidsliv og kampen mot useriøsitet og arbeidslivskriminalitet, noen av de viktigste skillesakene i vår tid.

Derfor er 1. mai ikke bare en dag for å feire alt vi har oppnådd, men også en dag for å markere kampene som gjenstår. Vi kjemper for et sterkere fellesskap.