Gode juleminner for barnet ditt?

Lisbeth Nesteng, hovedutvalgsleder for Velferd og Folkehelse, setter her av-og-til kampanjen i fokus nå i jula.

Lisbeth Nesteng, hovedutvalgsleder for Velferd og Folkehelse

Desember er årets fuktigste måned, samtidig som det for mange er en av få anledninger hvor hele familien er samlet. Hvor mye er det greit å drikke i julehøytiden?

Jula er som et forstørrelsesglass. Riktignok blir glade stunder gladere, men det som er vanskelig blir også ofte enda verre i høytiden. Og dessverre får alt for mange barn sin julefeiring preget av foreldrenes alkoholbruk.

Tenk deg om før det første glasset Alkovett handler om å tenke over om du vil drikke, og når du skal stoppe. Å bruke alkovett er spesielt viktig i jula, når mange av oss tilbringer mye tid rundt barn.

Alle barn er forskjellige og har ulike grenser for hva de synes er greit og ikke greit. Men det som er sikkert er at barn merker at vi er påvirket av alkohol fortere enn det vi gjør selv.

Hvorfor bør vi tenke oss om Når vi drikker alkohol kan det være vanskelig for oss voksne å oppdage når det går fra trivelig til ubehagelig for barna. Barn trives best med voksne som oppfører seg som de pleier. Plutselig og uforklarlig atferdsendring skaper utrygghet og kan være vanskelig for små å forstå. Barn som ser sine foreldre ruspåvirket, liker det ikke – selv om det skjer sjelden.

Skal du feire jul med familien og spesielt de minste er det derfor spesielt viktig at du tenker over hvordan ditt alkoholforbruk påvirker dem rundt deg.

Våg å si fra I alt for mange familier kan alkohol være en kime til konflikt. Det kan være vanskelig å si ifra dersom noen man er glad i drikker så mye at det går utover julestemningen hvert år. Selv om det virker vanskelig å ta «praten» fortjener barna at vi voksne tør å snakke om ubehagelig alkoholbruk med dem vi skal feire jul med.

Hva kan du gjøre hvis du ser et barn som sliter på grunn av voksnes alkoholbruk?

Ta kontakt!Hvis det gjelder et barn i nærmiljøet ditt, kan du snakke med det. Still åpne spørsmål. Vær vennlig og imøtekommende og vis barnet at du blir glad for å se det. Inviter gjerne barnet med på ting. Hvis du føler at barnet har tillit til deg, kan du for eksempel si: «Du ser litt trist ut i dag, hvordan har du det?» Husk at du aldri skal snakke nedsettende om barnets foreldre, uansett forhistorie.

Snakk med andre voksne Det kan være fornuftig å dele bekymringen med noen andre som kjenner barnet, for eksempel en lærer, helsesøster eller andre voksne i nærmiljøet. Ser de det samme som deg?

Skulle du fortsatt være bekymret, kan du ringe det lokale barnevernet eller Alarmtelefonen for barn og unge på telefonnummer 116 111.

Vil du lese mer? Les mer på AV-OG-TIL sine nettsider: https://avogtil.no/artikler/hvorfor-bor-du-tenke-deg-om/