Økte SFO-priser er det siste barnefamiliene trengte!

av: Hamza El Mekki Gartit

Tøffere økonomiske tider for barnefamilier i Sarpsborg med høyrestyre

Det er en kjent sak at Sarpsborg er en av byene med stor barnefattigdom, eller rettere sagt fattige familier, for det er ikke barna som egentlig er fattige, men de voksne i familien. I mai skrev jeg noe om det, riktignok avfeid som valgflesk, men jeg mener fortsatt poenget står seg. Fattigdom bekjempes ikke over natten, men over tid med velferd, frivillighet og like muligheter for alle. Bekjempelse av barnefattigdom er et ansvar som må deles av alle politikere, uavhengig av politisk farge eller fløy. Konsekvensene av høy barnefattigdom og sosiale forskjeller, er et samfunn i ubalanse. Et samfunn med høy kriminalitet, høy arbeidsledighet og et samfunn med lite tillit. Det truer selve grunnfundament vårt. Vi står nå overfor en krevende tid, kort tid etter en krevende pandemi, som har forverret situasjonen for mange familier, spesielt de som allerede lever i knapphet. Dog ikke en krise som er unik for Norge, men som lokalpolitiker må vi holde fokuset lokalt.

Historiene om barnefamilier som knapt har råd til en kinotur, står i kø for mat, og kjenner på frustrasjon og hjelpeløsheten bre seg, er rystende. Dessverre ser vi nå konkrete konsekvenser av politiske prioriteringer fra høyresiden.

Aldri har vi hatt så høye SFO priser i Sarpsborg som nå.Nå har vi et høyrestyre her i byen og SFO-prisene i Sarpsborg går opp for første gang på mange år. Det siste barnefamiliene trengte, er flere økte utgifter. For Arbeiderpartiet har det i alle år vært viktig å prioritere å holde prisene nede, for vi er opptatt av at alle skal kunne være med i SFO fellesskapet. Uavhengig av størrelsen på lommeboka. Ideelt sett skulle SFO vært gratis for alle. Med et høyrestyrt Sarpsborg har vi gått fra løfter om like muligheter til realiteter som øker byrdene for barnefamiliene. Etter det siste bystyremøtet og høyresidens vedtatte budsjett er skuffelsen og bekymringen stor. Budsjettet prioriterer ikke velferd eller like muligheter, og det er tydelig at de økonomiske bærekraftsmålene veier tyngst, uten at man klarer å se helheten i hvilke tjenester vi skal levere til innbyggerne våre. Jeg håper i det minste at dette ikke var en forsmak på hva vi har i vente de neste fire årene. Da kan det bli tøft for mange barnefamilier i Sarpsborg.

Mitt ønske er at vi politikere finner sammen på tvers, for å lage en felles strategi for å bekjempe barnefattigdommen i vår by, uavhengig av hvem som styrer den.

Hamza El Mekki GartitBystyrerepresentant for Arbeiderpartiet

Profilbilde av Hamza El Mekki Gartit med refleksvest