Ordfører med røde roser og blått fotballskjerf!

I 6 år har Sindre Martinsen-Evje vært Sarpsborg ordfører. I løpet av de årene har vi sett den blideste ordføreren i hele Norge i mange situasjoner. Vi har tatt en mandagsprat med hele byens ordfører, for å se om vi kanskje kunne få vite noe vi ikke visste fra før!

Byen vår har eksistert i 1001 år. På mange måter har det vært som et eventyr. I historien finner vi vikinger, bybrann, Nord-Europas største fossefall, arbeidere, øl, industri, et fotball-eventyr, og en by som har vært styrt i 104 år med Arbeiderparti styre. Og med en slik historie, har byen også vært hjemstedet til mang en mann og kvinne som har gjort seg bemerket i historien. Med tusenårsjubileet ferskt i minne, så vet alle at byen vår ble grunnlagt av Olav den Hellige. Jubileet har satt seg som et år med en enorm identitetsbygging. Barn og unge, voksne og gamle – at ordføreren i Sarpsborg heter Sindre Martinsen-Evje, det vet også de fleste!

I 6 år har Sindre Martinsen-Evje vært Sarpsborg ordfører. I løpet av de årene har vi sett den blideste ordføreren i hele Norge i mange situasjoner. Sindre byr på seg selv. Han spiller luftgitar i stua. Han stiller i vikingoutfit. Han er på fotballkamp. Han drikker øl. Han er på konsert. Han tar selfier. Og han er trolig den Arbeiderparti-ordføreren som er mest glad i fargen blå! Blå for fotballaget. For hockeylaget. For Sarpsborg. Men denne superblide, alltid smilende ordføreren, er mer enn en gallionsfigur. Vi tok en liten prat med Sindre, kunne det være noe nytt å lære om denne gutten fra Jelsnes? Noe vi ikke visste fra før?

Når avtalen om dette lille skribleriet ble gjort, var beskjeden klar: Sjekk instagram kontoen min, der er det bilder som kan brukes! Men akkurat dette bildet lå ikke på instagram – så vi tok et nytt!

Sindre, hva fikk deg til å starte med politikk? Det startet med Sarpsborg AUF i 1997. Det er faktisk 20 års jubileum i år! Men selv som 16 åring hadde jeg alltid vært opptatt av politikk og samfunn.

Hvilke saker er viktigst for deg, og hva vil du med dem? Nå er det mange saker. Infrastruktur, samferdsel, areal og byutvikling for å nevne noen av mange. At barn og unge skal lykkes i Sarpsborg er visjonen og ledestjerna! Vi vil skape et enda bedre samfunn til barna våre når de skal ta over.

Byutvikling har vært mye i vinden i det siste, har du en drøm for Sarpsborg som du kan si høyt? Sarpsborg skal være Norges mest attraktive by i løpet av 10 år.

Hva er ditt beste politiske minne? Det går ikke an å velge. Det skjer så mye flott i Sarpsborg, og hver dag er en gave! Men tusenårsjubileet var helt spesielt.

Er det en opplevelse under tusenårsjubileet som utpeker seg spesielt? Ja, 29.juli på selve bursdagen når kongen kom, var stort.

Har du møtt kongen tidligere? Ja, i 2015 da han åpner det nye sykehuset på Kalnes. Det er en fantastisk konge vi har. Jeg er veldig glad i han, og han gjør en god jobb for landet vårt.

Hvis du kunne endre en ting i verden, hva ville du gjort? Det er vanskelig å svare godt på. Det finnes ingen enkle løsninger. Men historiske feil gjentas. Jeg tror mange kriger og konflikter kunne ha vært unngått hvis vi hadde lært mer av historien. Dessuten er ikke demokratiet noe vi kan ta for gitt. Det må vi kjempe for.

Sånn helt til sist er det noe vi ikke vet om det? En rar hobby? Ting du har gjort som ingen ville tro? Sære uvaner? Hehe… Jeg kan nynne litt når jeg tenker, og snakker noen ganger med meg selv. 😉 Egentlig uten å være klar over det selv!