PRIDE og regnbuedager

av: Desiré Craggs, kandidat for Sarpsborg Arbeideparti

Juni er måneden da regnbueflagget skal vaie på kommunens flaggstenger. En måned hvor vi markerer mangfold og inkludering – med regnbuefargede briller feirer at vi alle kan være akkurat den vi er.

Regnbuesymbolet ble først tatt i bruk i San Francisco på slutten av 70-tallet, da «Gay Freedom Day»-paraden ble avholdt i 1978. I dag finnes flagget i flere ulike varianter, hvor den standardiserte har seks farger.

Det røde i flagget står for livet, det oransje for sunnhet, det gule for sollys, det grønne for natur, det blå for harmoni og fiolett for sjel.

PRIDE er for mange av oss et viktig symbol på respekt, toleranse, likeverd og fellesskap. PRIDE er friheten til å elske hvem du vil.

Dagen ble for første gang feiret i Sarpsborg i 2022. Dagen ble en fantastisk folkefest og med et samhold jeg var stolt av å få oppleve!

Bilde av Desiré og Therese, PRIDE

Bilde av Desiré Craggs og Therese Thorbjørnsen fra PRIDE feiringen i Sarpsborg 2022.

I år er jeg ekstra stolt av at vi har en biskop som går i front og som skal holde hovedtalen 3.juni på Sarpsborg torg. Sarpsborg kirke skal også arrangere regnbuemesse 1.juni. Det er viktig med inkluderende trossamfunn som bidrar til å skape toleranse og samhold, slik biskopen vår og Sarpsborg kirke gjør – og som ikke setter grupper opp mot hverandre og bidrar til fremmedgjøring og utenforskap. Dette gjør meg til et ekstra stolt medlem av Den norske kirke, som går foran og viser vei!

Fortsatt, i 2023, er ikke alle like fornøyde med at Sarpsborg skal markere PRIDE og flagge med regnbueflagget og at juni blir en måned med fantastiske regnbuedager. Men jeg er ganske så sikker i min sak når jeg sier at det skeive-miljøet verden over er kommet for å bli og at regnbueflagget er kommet for å bli. For selv om det også vil utvikle seg i fremtiden, slik det har gjort fra slutten av 70-tallet og frem til nå, så kan ingen legge lokk på den kjærligheten og den styrken som ligger i å markere retten til å elske hvem man vil!

Alle mennesker er ulike, og hver og en av oss er unike. Kunnskap er nøkkelen til forståelse og jeg vil ha et mangfoldig samfunn der hvor du kommer fra, hva du tror på, hvem du forelsker deg i og hvilken fysisk og psykisk helse du har ikke har noen betydning. Mangfold og kjærlighet er viktigere enn ekskludering og fremmedfrykt.

Jeg er glad for at det er et stort flertall av politiske partier i formannskapet som støtter opp PRIDE markering i byen vår. Dette fremmer mangfold, inkludering og felleskap, der vi legger til rette for at mennesker i Sarpsborg skal få være den de er, elske den de vil og tro på hva de vil.