Sarpsborg bør satse mer på frivilligsentralene våre!

Av: Svein Larsen

Portrett Svein Larsen

Vi har i dag to velfungerende frivilligsentraler i Sarpsborg. Jeg mener at vi bør styrke disse ytterligere fra kommunes side. De har begge et potensiale for å generere mer frivillig aktivitet. Det de trenger er noe mer økonomi og bedre tilgang til lokaler.

Alle mennesker trenger å være i aktivitet, og vi trenger å være til nytte. Forskning viser at det er tre faktorer som er viktige å styrke vår psykiske helse og forbygge psykisk uhelse. Det første nivået er at vi trenger å være i aktivitet. Det er ikke avgjørende hva denne aktiviteten er, bare vi er aktive. Det kan være å gå turer, sykle, spille musikk, lese eller hva som helst annet. Aktivitet i seg selv er positivt.

Det andre nivået er å gjøre noe sammen med andre. Vi mennesker er sosiale vesener. Det å ha tilhørighet til en eller flere grupper, er i seg selv positivt. Det å ha noe å se fram til, noe å glede seg til er godt for alle. Det er ikke avgjørende hva man samles for eller hvor mange som deltar, det viktige er at man gjør noe sammen.

Det tredje nivået er å gjøre noe FOR andre. Det å bidra til felles aktiviteter eller gjøre noe praktisk for andre, styrker vår selvfølelse og identitet. Vi trenger alle å være til nytte enten det er for våre nærmeste, for naboen eller for andre grupper av mennesker. Det å bli sett og anerkjent er oppbyggelig for alle.

Frivilligsentralenes arbeid svarer svært godt på dette. Her er det varierte aktiviteter som passer for de fleste. Her er det sosiale møteplasser der man kan hygge seg sammen med andre, her er det muligheter til å delta i ulike trimgrupper og her kan man bidra med å være til nytte for andre. Det gjøres en mengde samfunnsnyttig arbeid i regi av “Øyagjengen”, “Skogens menn/kvinner”, “Stasjonsbygjengen” og “Bodalsgutta” for å nevne noen gode eksempler.

For en kommune som Sarpsborg, som har økonomiske utfordringer og mange uløste oppgaver, vil det gi en stor gevinst og satse noe mer på frivilligsentralene. Jeg mener at det nye flertallet i bystyret, med Høyre i spissen, bør ta dette inn over seg og styrke frivilligsentralene i neste års budsjett slik blant annet Arbeiderpartiet har foreslått.