Sarpsborg er en god vertskommune

Vår listekandidat og varaordfører, Linda Engsmyr, ser tilbake på gjennomføringen av Orienterings VM

Linda Engsmyr

Orienterings VM er over, medaljene er delt ut, utøverne har reist videre, arenaene er ryddet.

Men inntrykkene etter tidenes O-VM er mange. Jeg benyttet selv anledningen til å besøke VM arenaen på Mørk, den gleden og entusiasmen jeg ble møtt med var enorm. Det var en stolthet og en følelse av at man var med på noe stort blant de over 600 frivillige som gjorde en kjempe innsats.

Mange hadde spart ferien sin for å være med på dette, og det ble lagt ned enormt med timer med frivillig arbeide. Uten disse menneskene som brenner for frivilligheten hadde ikke dette arrangementet vært mulig å gjennomføre med en slik suksess. Fra utøvere, ledere og publikum var det bare lov ord om et vellykket VM arrangement.

Jeg håper at O-sporten får mange nye og unge utøvere etter dette og at vi en gang i fremtiden kan se en utøver fra Sarpsborg på toppen av pallen i et VM.

Slike arrangement er med på å bygge opp kommunens omdømme, og vi blir lagt merke til langt utenfor vår kommune grense. Dette er en av grunnene at vi får tildelt store arrangementer med jevne mellomrom både innen idrett og kultur.

Sarpsborg kommune har nok en gang bevist at vi er en god vertskommune for store arrangement. Dette er noe vi har blitt gode på over tid, fra da vi ble tildelt å være vertskommune for delfinalen i melodi grand prix 2010 til VM i orientering 2019.

Etter dette har det blitt større og mer krevende arrangement som kommunen har hatt ansvaret for. Sarpsborg kommune tar dette ansvaret samtidig som vi bygger kompetanse blant våre egne ansatte. Det innebærer alt fra å skrive søknader, gjennomføring, rigging av arenaer osv.

Det var derfor ingen overraskelse at vi ble nominert til årets kulturkommune og at vi ble topp to tar jeg som en seier og en annerkjennelse av det vi gjør er riktig.

Vi har vår historie og vet hva vi er gode for. Nå retter vi blikket fremover og gleder oss over nye og spennende arrangement som blant annet NM Veka 2021.

En stor takk til alle som gjør dette mulig.