Vår fortid fortelles og vår fremtid skapes i Olavs by!

I disse dager gjøres Landeparken om til et storslått vikingmarked. Lokale og utenlandske vikinger har rigget seg opp, klare for å ta imot tusenvis av sarpinger og ta dem med tilbake i tid. Visund er satt ut, og skal stolt seile på Tunevannet med små og store vikinger på tokt. Og Sarpsborgs teaterspirer øver dag ut og dag inn før de skal ta imot publikum på en utsolgt urpremiere. Dette er kulturbyen Sarpsborg. Dette er Olavsby. Av: Therese Thorbjørnsen, utvalgsleder kultur og oppvekst

Gjestebud, Olavsdagene 2017

Olavsdagene gir oss muligheter

Tusenårsjubileet viste oss hvordan gode, lett tilgjengelige, mangfoldige kulturtilbud til befolkningen bidrar til å skape engasjement og attraktivitet.

Bystyret vedtok rett før sommeren nye strategier for Olavsdagene. Vi skal bli en av Norges fremste kulturkommuner. Vi skal bli et mer attraktivt sted å bo, jobbe og oppleve. Vi skal bruke vår unike historie til nettopp dette.

Olav Haraldsson grunnla vår by i 1016, han levde her, han giftet seg her og styrte landet herfra. Sammen skal vi bruke denne historien for å skape vekst og utvikling innen kultur, næring, reiseliv og folkehelse.

Olavsdagene styrker vår identitet og tilhørighet til Sarpsborg.

De siste tiårene har vi sett en oppblomstring av lokale festivaler, spel og kulturarrangementer over hele landet. Dette fører ikke bare til økt verdiskapning, men styrker også lokal identitet og stedtilhørighet.

Olavsdagene anses i dag som en troverdig historieformidler og lykkes med å gjøre byens historie levende. Vikingmarked, teaterforestillingen om Olav Den Heldige og pilegrimsleden har bidratt til å styrke innbyggernes bevissthet om sitt eget hjemsted og kulturarv. Byens 1000 års lange historie og Olavs betydning i Norges historie skaper identitet og stolthet.

Sammen skaper vi stolte og engasjerte Sarpinger

Identitet -og omdømmeundersøkelsen fra 2016 viser at Sarpsborg sitt omdømme fikk et løft etter tusenårsjubileet, og at innbyggerne ble mer stolte og engasjert.

«Olavsdagene bidrar til at Sarpsborg blir et mer attraktivt sted å oppleve gjennom unike kulturtilbud.»

Jeg vet at det i disse dager legges ned hundrevis av arbeidstimer i en intens sommervarme fra ansatte i Sarpsborg kommune og fra frivillige. Det er mye logistikk som skal være på plass før Olavsdagene kan åpne.

Dere jobber hardt for at Landeparken kan fylles med glade sarpinger som skal få en unik opplevelse og drømme seg bort i vikingtiden. Takk for jobben dere gjør.

Olavsdagene skaper unike kulturelle opplevelser

Her hjemme er sverdene og skjoldene fra i fjor tatt frem og vikingklærne er snart på plass. Vi er klare for en helg som vikinger.

Vi skal kjenne på hvor spektakulært det er å sitte i gressbakken ved Lækkert og se spelet om Olav Den heldige og Ranes hemmelighet med vakker solnedgang og fantastiske kulisser. Vi skal smake, kjenne, lukte og ta på vikingtiden i det vi går gjennom Landeparken i naturskjønne omgivelser i et historisk sus. Og vi skal ut på tokt i vikingskip.

Det er moro å gå rundt i parken å snakke med folk som har vært på vikingtokt eller lært seg å spikke smørekniv, eller fått en smak av vikingtid. Det lyser litt ekstra i øynene til folk, smilet sitter litt lettere og jeg liker å tro at stoltheten av å være nettopp fra denne byen med denne flotte unike historien kjennes litt ekstra stort noen sommerdager i juli.

Vår bys historie skal formidles og gjøres relevant for vår egen tid og for fremtiden. Begrepet Olavs by brukes i visjonen for å vise til vår betydningsfulle og unike historie. Olav Haraldsson og Olavsarven er kjent langt utover Norges grenser. Denne historien og denne arven tilhører Sarpsborg.

Jeg håper at tusenvis av sarpinger blir med på Olavsdagene i år.

Vår fortid fortelles og vår fremtid skapes i Olavs by.

Lærer å spikke smørkniv