Vi trenger bedre uteområder på Studio og Vestvold!

Av: Desire Craggs

Desire Helen Craggs

De siste ukene har jeg fått besøke de fire avdelingene til Sarpsfossen skole og deltatt i møter om mulighetene for skolegårdene på avdelingene Studio og Vestvold.

Sarpsfossen skole består av fire avdelinger. Fire ulike avdelinger,  med ulike utfordringer og ulike behov. To av disse avdelingene er i utgangspunktet midlertidige – selv om den ene har vært midlertidig allerede altfor lenge.

Jeg vil gi ros til de ansatte på avdelingene Studio og Vestvold som til tross for midlertidighet og lite egnede lokaler, gjør det beste ut av de lokalene de har.

Lokalene til Studio og Vestvold vil bli sett på i tiden fremover. I kunnskapsgrunnlaget for ny skolebruksplan står det helt tydelig at det er behov for nybygg.

Men, til tross for midlertidighet og til tross for hva som kommer i fremtiden – ja også til tross for andre lekeplasser og skolegårder i kommunen vår som har behov for oppgraderinger – så mener vi at vi ikke kan lukke øya for det tilbudet vår ungdom som går der i dag får på sitt uteområde i det som er deres skolegårder.

For uteområdene er på ingen måte gode nok. Jeg vil ikke engang kalle de for skolegårder (eller lekeplasser), for jeg forventer mer av en skolegård eller en lekeplass enn det som er på Studio og Vestvold i dag.

Jeg skal være den første til å si at vi burde gjort noe med dette tidligere. Vi burde ha gjort noe mer enn den hastebestillingen av en ny huske som ble gjort i fjor sommer.

For våre elever på Studio og på Vestvold har behov for uteområder som stimulerer. Uteområder som skaper glede. Ja ikke minst uteområder som gir muligheten til å leke.

Det kan være en helt enkel, ordinær huske. Det kan være sandkasser man faktisk kan leke i. Eller det kan være hinderløyper som utfordrer motorikken. Det aller viktigste er at oppgraderingene gjøres i samråd med de som kjenner elevene og behovene i skolehverdagen best.

Sarpsfossen har et aktivt FAU som har fått noe støtte allerede fra Sparebankstiftelsen til nettopp en huske. Det er lite skritt på veien og de er avhengige av at Sarpsborg kommune også bidrar.

Våre elever på Sarpsfossen fortjener at vi ser de. De fortjener gode uteområder og en skolehverdag hvor de kan leke, utfordres, stimuleres og oppleve mestring også utendørs.

Jeg er takknemlig for at Høyre, FRP og deres samarbeidspartier også var med på et forslag om uteområdene til Sapsfossen skole nå i sist bystyremøte. Jeg håper det betyr at det vil bli prioritert inn i Sarpsborg kommune sitt budsjett for 2025.